• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Kultur och utbildning
    • Tillämpningar
    • Samarbetspartner
  • Dans
    • Dans
    • Anna Duberg
    • Åsa N Åström
    • Dansforskningen
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Vi känner, därför lär vi oss
2014-12-20
Okategoriserad
0

Vi känner, därför lär vi oss

En artikel som beskriver varför det finns goda skäl att tro att känslornas och det sociala samspelets neurobiologi spelar stor roll för inlärning, och att det därför är viktigt att undersöka detta närmare. (Av Mary Helen Immordino-Yang, Andrea McColl, Hanna Damasio, och Antonio Damasio, 2007.)

Titel: We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education

Författare: Immordino-Yang, Mary Helen; McColl, Andrea; Damasio, Hanna; Damasio, Antonio

Publikation:

Volym: 1

Nummer: 1

Sidor: 3-10

Publicerad: 2007

Sammandrag: Recent advances in neuroscience are highlighting connections between emotion, social functioning, and decision making that have the potential to revolutionize our understanding of the role of affect in education. In particular, the neurobiological evidence suggests that the aspects of cognition that we recruit most heavily in schools, namely learning, attention, memory, decision making, and social functioning, are both profoundly affected by and subsumed within the processes of emotion; we call these aspects emotional thought. Moreover, the evidence from brain-damaged patients suggests the hypothesis that emotion-related processes are required for skills and knowledge to be transferred from the structured school environment to real-world decision making because they provide an emotional rudder to guide judgment and action. Taken together, the evidence we present sketches an account of the neurobiological underpinnings of morality, creativity, and culture, all topics of critical importance to education. Our hope is that a better understanding of the neurobiological relationships between these constructs will provide a new basis for innovation in the design of learning environments.

Länk till original: http://dx.doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x

Relaterade nyheter

  • Intervju med Åsa N. Åström, utvecklare av BA Danshälsa på Balettakademien
  • I fokus: vår njutning av att se människor röra sig i synk med varandra undersökt i en ny studie
  • Ny studie om långsiktiga effekter av körssång på kognitiv förmåga

Senaste inläggen

  • Fredrik Ullén har tilldelats det femte Mensa Foundation Prize
  • Dancing My Mind-konferensen 10–11 oktober
  • Vilka faktorer påverkar om publiken uppskattar en samtida dansföreställning? En ny studie av Julia F. Christensen, Emily Cross och Fredrik Ullén
  • Videoinspelning från föreläsningen den kulturella hjärnan 19 maj med Elvira Brattico
  • Mysteriet med hjärnans egna naturliga rytmer i fokus i en ny publikation.

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med