Stöket i en amerikansk skola minskade dramatiskt när man tog bort vakter, passerkontroll och annan övervakning. Denna, och många andra observationer kan förklaras med en ny teori, som bland annat bygger på insikter från hjärnavbildningar. Det menar i alla fall professor Bruce McCandliss och medarbetare, som döper teorin till "mis en place"
[reflink]Länkens text som kommer nonchaleras[/reflink]
"Mis en place" är det en professionell kock gör innan han börjar arbeta. Han rensar arbetsbänken, och tar fram just de redskap och andra saker han behöver för just den rätt han ska laga. Så att all koncentration och uppmärksamhet kan riktas mot just arbetet med att laga den rätten. Det har inte bara en rent praktisk funktion, utan också en mental. Kocken ställer genom förberedelserna in hjärnan för just det som ska göras. Genom små förändringar i miljön åstadkoms stora förändringar i beteende.
Den bakomliggande tanken är att den miljö man möter skapar gränser för vad man själv upplever som möjligt att göra i den miljön. Relativt små förändringar kan därigenom åstadkomma stora förändrigar av ens egna upplevda sådana gränser, och därigenom av den process, där man själv mentalt förbereder sig för en aktivitet. Till exempel en lektion eller en dag i skolan. Teorin fokuserar på att just denna mentala förberedelse är viktig, och författarna pekar på en rad studier där avbildningar av hjärnor i arbete arbete visat hur stor betydelse förberedelser och förväntan har för hur förberedd hjärnan sedan ska vara för en uppgift.
[caption id="attachment_5353" align="alignright" width="180"] Professor Bruce McCandliss[/caption]
Till exempel pekas på hur barn som slussas in i en miljö där vuxna guidar dem genom lek till nya kunskaper och förståelser gör barnen beredda att själva ta makten över sitt lärande, medan resultatet blir helt annorlunda om barnen från början presenteras för en situation där den vuxne ska lära dem något. Genom att placera barn i en situation där fantasi är tillåtet stimuleras deras kreativitet. Resonemang om exempelvis bakomliggande moraliska principer blir tydligare om de baseras på uppenbart påhittade exempel, och barn lär sig den precisa innebörden av ord bättre från fantasiberättelser än inträffade.
Även för äldre elever menar författarna att teorin fungerar. På en amerikanska mellanskola delades nya elever med afroamerikansk bakgrund i två grupper, där den ena i fick skriva uppsats om sina värderingar, den andra om ett betydelselöst ämne, i stil med att redogöra för sina morgonrutiner. Redan denna lilla skillnad skapade så stora skillnader i förväntningar, och upplevelse av andras förväntningar, att den första gruppen i slutet av skolåret hade signifikant högre betyg än den första. När vakter, metalldeltektorer och metallgaller på fönstren togs bort från en annan mellanskola förändras elevernas upplevelse av omgivningens förväntningar. Tack vare detta och andra åtgärder som gjordes samtidigt minskade antalet allvarliga incidenter med 90%.