De förändringar i hjärnan som sker vid musikträning i barndomen kan bestå under lång tid. Det har visats av den amerikanska forskaren Nina Kraus, som jämfört reaktionerna på olika ljud hos äldre vuxna, som i barndomen deltagit respektive inte deltagit i musikundervisning.
[reflink]Länkens text som kommer nonchaleras[/reflink]
Forskare har länge vetat att musicerande leder till förändringar i hjärnan som förbättrar kognition (dvs förmåga att uppfatta händelser, koordinations- och tankeförmåga). Det har dock varit oklart hur bestående dessa effekter varit.
Nu har amerikanska forskare med professor Nina Kraus i spetsen visat att effekterna av musicerande tidigt i livet kan hålla i sig långt in i vuxenlivet. Hon har nämligen jämfört 26 slumpvis utvalda äldre vuxna som under barn/ungdom genomgått formell musikundervisning med 15 slumpvis utvalda lika gamla, som inte gjort det. Därefter har hon undersökt hur robusta reaktionerna i hjärnstammen är på olika slags ljud.
[caption id="attachment_954" align="alignright" width="180"] Professor Nina Kraus[/caption]
Det visade sig att de vuxna som haft formell musikundervisning hade betydligt robustare reaktioner än de som inte haft det. Effekten var starkare ju mer undervisning man fått och ju längre in i vuxenlivet man fortsatt med undervisningen.
Även om resultaten till synes kan låta väntade är det första gången man så tydligt visat att kulturutövande inte bara har kortsiktiga utan även långsiktiga effekter på hjärnans utseende och funktion, och att dessa kan bestå mellan olika faser av livet.
Henrik Brändén