Det är känt att musikers hjärnor skiljer sig från icke-musikers, men fram till nu har man inte vetat säkert om detta beror på musiken eller på medfödda genetiska skillnader, skriver författarna till en studie som publicerades den 6 mars i Annals of the New York Academy of Sciences: "Music training and child development: a review of recent findings from a longitudinal study" (kräver inloggning).
Studien gjordes av Assal Habibi från Brain and Creativity Institute vid University of Southern California. Bland annat medverkade också Antonio och Hanna Damasio, även de från University of Southern California, som medverkade i vårt seminarium Brain and Culture II förra året.
Under två år följde de tre barngrupper - en grupp som fick musikundervisning, en grupp som ägnade sig åt idrott och en grupp som inte deltog i något aktivitetsprogram efter skolan. Författarna kan konstatera att musikundervisningen förändrade barnens hjärnor jämfört med kontrollgrupperna. De skriver:
Two years after training, we observed that children in the music group had better performance than comparison groups in musically relevant auditory skills and showed related brain changes. For nonmusical skills, children with music training, compared with children without music or with sports training, showed stronger neural activation during a cognitive inhibition task in regions involved in response inhibition despite no differences in performance on behavioral measures of executive function. No such differences were found between music and sports groups. We conclude that music training induces brain and behavioral changes in children, and those changes are not attributable to pre‐existing biological traits.