• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Kultur och utbildning
    • Tillämpningar
    • Samarbetspartner
  • Dans
    • Dans
    • Anna Duberg
    • Åsa N Åström
    • Dansforskningen
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Hur skillnader i förmåga att lära ser ut inne i hjärnan
2014-01-12
Okategoriserad
0

Hur skillnader i förmåga att lära ser ut inne i hjärnan

harpflicka2-xchng155354_9435I en översiktsartikel i Science presenterar Robert Zatorre ett antal studier som tillsammans visar att inlärning av språk och musik inte bara beror på träning, utan också påverkas av individuella variationer, som kan iakttas i olika aktiveringsmönster i hjärnan.

[reflink]Länkens text som kommer nonchaleras[/reflink]

De forskare som studerar träning och inlärning av musik har länge sett tydliga skillnader i ett antal avseenden i hjärnan mellan dem som musicerar och dem som inte gör det. Mycket tyder på att många av särdragen hos de som tränat mycket musik är ett resultat av musikträningen, snarare än att reflektera en bakomliggande anledning till att man börjat träna. Lärande av musik innebär helt enkelt att hjärnan bygger om sig själv.

[caption id="attachment_971" align="alignright" width="180"]Zatorre225 Professor Robert Zatorre.[/caption]

Under de senaste åren har emellertid också kommit ett antal studier som visar att olika människors hjärnor reagerar olika på samma träning, och att det alltså finns individuella skillnader i denna förmåga hos hjärnan att bygga om sig själv. Man har också med moderna hjärnavbildningstekniker kunnat se att det redan före försöken att lära sig funnits skillnader i hur hjärnan ser ut och hur olika delar av hjärnan reagerar på olika situationer, mellan de grupper som reagerar olika på inlärningen.

Detta tyder på att inlärning generellt skulle kunna vara en mycket individuell process, där olika människor är predisponerade för olika slags inlärning på olika sätt, därför kan behöva tillägna sig kunskaper och förmågor på olika sätt.

Relaterade nyheter

  • Intervju med Åsa N. Åström, utvecklare av BA Danshälsa på Balettakademien
  • I fokus: vår njutning av att se människor röra sig i synk med varandra undersökt i en ny studie
  • Ny studie om långsiktiga effekter av körssång på kognitiv förmåga

Senaste inläggen

  • Fredrik Ullén har tilldelats det femte Mensa Foundation Prize
  • Dancing My Mind-konferensen 10–11 oktober
  • Vilka faktorer påverkar om publiken uppskattar en samtida dansföreställning? En ny studie av Julia F. Christensen, Emily Cross och Fredrik Ullén
  • Videoinspelning från föreläsningen den kulturella hjärnan 19 maj med Elvira Brattico
  • Mysteriet med hjärnans egna naturliga rytmer i fokus i en ny publikation.

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med