• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Kultur och utbildning
    • Tillämpningar
    • Samarbetspartner
  • Dans
    • Dans
    • Anna Duberg
    • Åsa N Åström
    • Dansforskningen
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Hur nervsystemet får oss att dansa
2014-01-08
Okategoriserad
0

Hur nervsystemet får oss att dansa

En översikt av de många olika sensoriska, motoriska och andra funktioner i nervsystemet som måste arbeta tillsammans för att vi ska kunna dansa. (Av  Lawrence Parsons och medarbetare, 2006.)

Titel: The Neural Basis of Human Dance

Författare: Brown, Steven, Martinez, Michael J., Parsons, Lawrence M.

Publikation: Cerebral Cortex

Volym: 16

Nummer: 8

Sidor: 1157-1167

Publicerad: 2006

Sammandrag: Human dance was investigated with positron emission tomography to identify its systems-level organization. Three core aspects of dance were examined: entrainment, meter and patterned movement. Amateur dancers performed small-scale, cyclically repeated tango steps on an inclined surface to the beat of tango music, without visual guidance. Entrainment of dance steps to music, compared to self-pacing of movement, was supported by anterior cerebellar vermis. Movement to a regular, metric rhythm, compared to movement to an irregular rhythm, implicated the right putamen in the voluntary control of metric motion. Spatial navigation of leg movement during dance, when controlling for muscle contraction, activated the medial superior parietal lobule, reflecting proprioceptive and somatosensory contributions to spatial cognition in dance. Finally, additional cortical, subcortical and cerebellar regions were active at the systems level. Consistent with recent work on simpler, rhythmic, motor-sensory behaviors, these data reveal the interacting network of brain areas active during spatially patterned, bipedal, rhythmic movements that are integrated in dance.

Länk till original: http://cercor.oxfordjournals.org/content/16/8/1157.abstract

Relaterade nyheter

  • Intervju med Åsa N. Åström, utvecklare av BA Danshälsa på Balettakademien
  • I fokus: vår njutning av att se människor röra sig i synk med varandra undersökt i en ny studie
  • Ny studie om långsiktiga effekter av körssång på kognitiv förmåga

Senaste inläggen

  • Den kulturella hjärnan och Balettakademien föreläsning maj 19 ”Music, Beauty, and the Brain – From Sound Parameters to Cultural Influence” med Elvira Brattico
  • Hur reagerar vi på musik? En ny studie i Nature Communications
  • Reyna Gordon: Musikalisk rytm och språkliga färdigheter hänger inte bara ihop genom beteende, utan också genom gemensamma hjärnstrukturer och genetik
  • Varför dansar du, och vad? Deltagare sökes för en enkät
  • Kreativitet i en hälsokris: Vad säger forskningen?

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med