• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Vi känner, därför lär vi oss
2014-12-20
Okategoriserad
0

Vi känner, därför lär vi oss

En artikel som beskriver varför det finns goda skäl att tro att känslornas och det sociala samspelets neurobiologi spelar stor roll för inlärning, och att det därför är viktigt att undersöka detta närmare. (Av Mary Helen Immordino-Yang, Andrea McColl, Hanna Damasio, och Antonio Damasio, 2007.)

Titel: We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education

Författare: Immordino-Yang, Mary Helen; McColl, Andrea; Damasio, Hanna; Damasio, Antonio

Publikation:

Volym: 1

Nummer: 1

Sidor: 3-10

Publicerad: 2007

Sammandrag: Recent advances in neuroscience are highlighting connections between emotion, social functioning, and decision making that have the potential to revolutionize our understanding of the role of affect in education. In particular, the neurobiological evidence suggests that the aspects of cognition that we recruit most heavily in schools, namely learning, attention, memory, decision making, and social functioning, are both profoundly affected by and subsumed within the processes of emotion; we call these aspects emotional thought. Moreover, the evidence from brain-damaged patients suggests the hypothesis that emotion-related processes are required for skills and knowledge to be transferred from the structured school environment to real-world decision making because they provide an emotional rudder to guide judgment and action. Taken together, the evidence we present sketches an account of the neurobiological underpinnings of morality, creativity, and culture, all topics of critical importance to education. Our hope is that a better understanding of the neurobiological relationships between these constructs will provide a new basis for innovation in the design of learning environments.

Länk till original: http://dx.doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x

Relaterade nyheter

  • Kulturella hjärnan föreläsning februari 21 The role of the arts in improving health med Karen Mak
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Kulturella hjärnan föreläsning februari 21 The role of the arts in improving health med Karen Mak
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • Ny bok av Kira Vibe Jespersen, Line Gebauer och Peter Vuust ”Music Interventions in Healthcare”
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med