• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Tre universella känslor som kan uppfattas ur musik
2013-11-04
Okategoriserad
0

Tre universella känslor som kan uppfattas ur musik

Människor från såväl Västeuropa som helt andra kulturer kan uppfatta tre grundläggande emotioner i västerländsk musik: glädje, sorg och fruktan. (Stefan Koelsch och medarbetare, 2009)

Titel: Universal Recognition of Three Basic Emotions in Music

Författare: Thomas Fritz, Sebastian Jentschke, Nathalie Gosselin, Daniela Sammler, Isabelle Peretz, Robert Turner, Angela D. Friederici, Stefan Koelsch

Publikation: Current Biology

Volym: 19

Nummer: 7

Sidor: 573-576

Publicerad: 2009

Sammandrag: Summary It has long been debated which aspects of music perception are universal and which are developed only after exposure to a specific musical culture [1–5]. Here, we report a crosscultural study with participants from a native African population (Mafa) and Western participants, with both groups being naive to the music of the other respective culture. Experiment 1 investigated the ability to recognize three basic emotions (happy, sad, scared/fearful) expressed in Western music. Results show that the Mafas recognized happy, sad, and scared/fearful Western music excerpts above chance, indicating that the expression of these basic emotions in Western music can be recognized universally. Experiment 2 examined how a spectral manipulation of original, naturalistic music affects the perceived pleasantness of music in Western as well as in Mafa listeners. The spectral manipulation modified, among other factors, the sensory dissonance of the music. The data show that both groups preferred original Western music and also original Mafa music over their spectrally manipulated versions. It is likely that the sensory dissonance produced by the spectral manipulation was at least partly responsible for this effect, suggesting that consonance and permanent sensory dissonance universally influence the perceived pleasantness of music.

Länk till original: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982209008136

Kategori: Hur hjärnan hanterar ... Känslor Musiklyssnande

Ladda ner x-research-info-systems filen

Relaterade nyheter

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Kulturella hjärnan föreläsning 1:e februari med Kira Vibe Jespersen, Aarhus universitet
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med