• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Tidig musikträning stärker hjärnan för lång tid framåt
2013-10-21
Okategoriserad
0

Tidig musikträning stärker hjärnan för lång tid framåt

fiolpojkeDe förändringar i hjärnan som sker vid musikträning i barndomen kan bestå under lång tid. Det har visats av den amerikanska forskaren Nina Kraus, som jämfört reaktionerna på olika ljud hos äldre vuxna, som i barndomen deltagit respektive inte deltagit i musikundervisning.

[reflink]Länkens text som kommer nonchaleras[/reflink]

Forskare har länge vetat att musicerande leder till förändringar i hjärnan som förbättrar kognition (dvs förmåga att uppfatta händelser, koordinations- och tankeförmåga). Det har dock varit oklart hur bestående dessa effekter varit.

Nu har amerikanska forskare med professor Nina Kraus i spetsen visat att effekterna av musicerande tidigt i livet kan hålla i sig långt in i vuxenlivet. Hon har nämligen jämfört 26 slumpvis utvalda äldre vuxna som under barn/ungdom genomgått formell musikundervisning med 15 slumpvis utvalda lika gamla, som inte gjort det. Därefter har hon undersökt hur robusta reaktionerna i hjärnstammen är på olika slags ljud.

[caption id="attachment_954" align="alignright" width="180"]Kraus317 Professor Nina Kraus[/caption]

Det visade sig att de vuxna som haft formell musikundervisning hade betydligt robustare reaktioner än de som inte haft det. Effekten var starkare ju mer undervisning man fått och ju längre in i vuxenlivet man fortsatt med undervisningen.

Även om resultaten till synes kan låta väntade är det första gången man så tydligt visat att kulturutövande inte bara har kortsiktiga utan även långsiktiga effekter på hjärnans utseende och funktion, och att dessa kan bestå mellan olika faser av livet.

Henrik Brändén

Relaterade nyheter

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Kulturella hjärnan föreläsning 1:e februari med Kira Vibe Jespersen, Aarhus universitet
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med