• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Tidig musikträning har långtidseffekter på hjärnan
2014-12-18
Okategoriserad
0

Tidig musikträning har långtidseffekter på hjärnan

De som fått musikträning i barndomen har som vuxna robustare reaktioner på ljud. Detta tyder på att de förändringar i hjärnan som sker vid musikträning tidigt i livet kan bestå under lång tid. (Av Erika Skoe och Nina Kraus, 2012)

Titel: A Little Goes a Long Way: How the Adult Brain Is Shaped by Musical Training in Childhood

Författare: Erika Skoe & Nina Kraus

Publikation: J Neurosci

Volym: 32

Nummer: 34

Sidor: 11507-11510

Publicerad: 2012

Sammandrag: Playing a musical instrument changes the anatomy and function of the brain. But do these changes persist after music training stops? We probed this question by measuring auditory brainstem responses in a cohort of healthy young human adults with varying amounts of past musical training. We show that adults who received formal music instruction as children have more robust brainstem responses to sound than peers who never participated in music lessons and that the magnitude of the response correlates with how recently training ceased. Our results suggest that neural changes accompanying musical training during childhood are retained in adulthood. These findings advance our understanding of long-term neuroplasticity and have general implications for the development of effective auditory training programs.

Länk till original: http://www.jneurosci.org/content/32/34/11507.abstract

Relaterade nyheter

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Kulturella hjärnan föreläsning 1:e februari med Kira Vibe Jespersen, Aarhus universitet
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med