• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Samband eller orsak och verkan: musik och icke-musikaliska färdigheter
2017-01-24
Okategoriserad
0

Samband eller orsak och verkan: musik och icke-musikaliska färdigheter

Professor E. Glenn Schellenberg, professor vid University of Toronto, ledare för the Music and Cognition Lab, besökte Kulturella Hjärnan den 6 december 2016 för att tala om 'Music Training and Nonmusical Abilities: Associations or Causation?'

E Glenn Schellenberg beskriver själv sin presentation som en 'kritisk genomgång av forskning som undersökt samband mellan musikalisk övning och icke-musikaliska färdigheter, med fokus på tillgänglig evidens för orsakssamband'. Hans slutsats är dels att det finns samband, dels att det förefaller vara så att viss musikalisk övning kan förbättra vissa färdigheter hos vissa människor. Samtidigt, påpekar E Glenn Schellenberg, är det så att barn som tar lektioner i musik kan skilja sig från andra barn på många sätt, som bidrar till besluten att lära sig spela eller studera musik. Dessa olikheter måste tas med i beräkningen, innan man kan dra några slutsatser om musikens förmåga att utveckla även icke-musikaliska färdigheter.

Professor Schellenbergs presentation finns på Youtube

 

 

Relaterade nyheter

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Kulturella hjärnan föreläsning 1:e februari med Kira Vibe Jespersen, Aarhus universitet
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med