• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • Olika nervbanor används vid inlärning med belöning respektive bestraffning
2014-01-07
Okategoriserad
0

Olika nervbanor används vid inlärning med belöning respektive bestraffning

Att inlärning med hjälp av belöning sker via andra nervbanor i hjärnan än inlärning genom bestraffning, visas i försök med möss som genmodifierats så att särskilda grupper av nerver kan aktiveras genom ljus. (Av Alexxai Kravitz, Lynne Tye och Anatol Kreitzer, 2012)

Titel: Distinct roles for direct and indirect pathway striatal neurons in reinforcement

Författare: Kravitz, Alexxai V; Tye, Lynne D; Kreitzer, Anatol C

Publikation: Nat Neurosci

Volym: 15

Nummer: 6

Sidor: 816-818

Publicerad: 2012

Sammandrag: Dopamine signaling is implicated in reinforcement learning, but the neural substrates targeted by dopamine are poorly understood. We bypassed dopamine signaling itself and tested how optogenetic activation of dopamine D1 or D2 receptor–expressing striatal projection neurons influenced reinforcement learning in mice. Stimulating D1 receptor–expressing neurons induced persistent reinforcement, whereas stimulating D2 receptor–expressing neurons induced transient punishment, indicating that activation of these circuits is sufficient to modify the probability of performing future actions.

Länk till original: http://dx.doi.org/10.1038/nn.3100

Relaterade nyheter

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till

Senaste inläggen

  • Max Planck Institut föreläsning Januari 31 – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Kulturella hjärnan föreläsning 1:e februari med Kira Vibe Jespersen, Aarhus universitet
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • I fokus – The Music in Human and Social Development Research Group

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med