• Subscribe
  • Sök
  • Hem
  • Föreläsningar och symposier
    • Intervjuer med våra gäster
    • Tidigare föreläsningar
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Publikationer
    • Forskning av intresse utanför centrumet
    • Tillämpningar
  • Samarbetspartner
  • Lottie Wiking stiftelse
    • Lottie Wiking stiftelse
    • Upprop
    • Så kan du bidra
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • Kontakt
  • Svenska
  • English
  • Subscribe
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserad
  • ADHD-barn kan träna arbetsminne med ett dataspelsliknande träningsprogram
2014-12-20
Okategoriserad
0

ADHD-barn kan träna arbetsminne med ett dataspelsliknande träningsprogram

En randomiserad kontrollerad studie visar att barn med ADHD-diagnos kan träna upp sitt arbetsminne med hjälp av ett dataspelsliknande träningsprogram. (Torkel Klingberg m fl, 2005)

Titel: Computerized Training of Working Memory in Children With ADHD-A Randomized, Controlled Trial

Författare: Torkel Klingberg, Elisabeth Fernell, Pernille J. Olesen, Mats Johnson, Per Gustafsson, Kerstin Dahlström, Christopher G. Gillberg, Hans Forssberg, Helena Westerberg

Publikation: J Am Acad Child Adolesc Psychiatr

Volym: 44

Nummer: 2

Sidor: 177-186

Publicerad: 2005

Sammandrag: Objective: Deficits in executive functioning, including working memory (WM) deficits, have been suggested to be important in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). During 2002 to 2003, the authors conducted a multicenter, randomized, controlled, double-blind trial to investigate the effect of improving WM by computerized, systematic practice of WM tasks. Method: Included in the trial were 53 children with ADHD (9 girls; 15 of 53 inattentive subtype), aged 7 to 12 years, without stimulant medication. The compliance criterion (>20 days of training) was met by 44 subjects, 42 of whom were also evaluated at follow-up 3 months later. Participants were randomly assigned to use either the treatment computer program for training WM or a comparison program. The main outcome measure was the span-board task, a visuospatial WM task that was not part of the training program. Results: For the span-board task, there was a significant treatment effect both post-intervention and at follow-up. In addition, there were significant effects for secondary outcome tasks measuring verbal WM, response inhibition, and complex reasoning. Parent ratings showed significant reduction in symptoms of inattention and hyperactivity/impulsivity, both post-intervention and at follow-up. Conclusions: This study shows that WM can be improved by training in children with ADHD. This training also improved response inhibition and reasoning and resulted in a reduction of the parent-rated inattentive symptoms of ADHD.

Länk till original: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890856709614271

Relaterade nyheter

  • Kulturella hjärnan föreläsning mars 30:e med Reyna Gordon – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Pianokonsert onsdag 29:e mars med pianisten Fredrik Ullén från Max Planck institutet i Frankfurt
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan

Senaste inläggen

  • Kulturella hjärnan föreläsning mars 30:e med Reyna Gordon – A Genomic Journey to Individual Differences in Rhythm
  • Pianokonsert onsdag 29:e mars med pianisten Fredrik Ullén från Max Planck institutet i Frankfurt
  • Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan
  • Dansk studie om musik och sömn: här är låtarna som är lättast att somna till
  • Ny bok av Kira Vibe Jespersen, Line Gebauer och Peter Vuust ”Music Interventions in Healthcare”

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med