• Wiki
  • Prenumerera
  • English
  • Sök
  • Hem
  • Våra föreläsningar
    • Intervjuer med våra gäster
    • Symposiet Brain and Culture III 2019
    • Symposiet Brain and Culture II 2017
    • Symposiet Brain and Culture 2016
    • Kalendarium
  • Forskning
    • Forskare berättar
    • Forskningsöversikt
    • Forskare
    • Vetenskapliga tidskrifter
  • Tillämpningar
  • Den musicerande människan
    • Hem
    • Vetenskaplig programbeskrivning
    • Våra forskare
    • Vetenskapliga publikationer
    • Populärvetenskapliga publikationer
  • Om oss
    • Om oss
    • Centrum för kultur, kognition och hälsa
    • The Cultural Brain
    • Kontakt
  • Wiki
  • Prenumerera
  • English
  • Sök

Sök

Bläddra:

  • Hem
  • Nyheter
  • Okategoriserade
  • Antonio Damasio: musikundervisning utvecklar hjärnans struktur
2017-11-17

Antonio Damasio: musikundervisning utvecklar hjärnans struktur

Det brukar sägas att taxichaufförer som har lärt sig hitta i Londons komplicerade gatunät har en större hippocampus - den del av hjärnan som sysslar med navigation - än andra. Men hur är det med musik?

Sedan tidigare är det känt att det finns strukturella skillnader mellan musikers och icke-musikers hjärnor. Fram tills nu har man inte vetat om skillnaderna beror på musikutövningen, om de är medfödda eller om de beror på en kombination av arv och miljö.

Ett forskarlag bestående av bland andra Assal Habibi samt Antonio och Hanna Damasio (som deltog i vårt internationella seminarium Brain and Culture II) har under två år studerat barn som deltog i regelbunden musikundervisning. Jämfört med barn som inte deltog i någon musikundervisning ledde musicerandet till tydliga skillnader i hjärnans makro- och mikrostruktur, skriver de. Resultatet av studien publicerades i tidskriften Cerebral Cortex 8 november 2017: "Childhood Music Training Induces Change in Micro and Macroscopic Brain Structure: Results from a Longitudinal Study".

Sammanfattning
Several studies comparing adult musicians and nonmusicians have shown that music training is associated with structural brain differences. It is not been established, however, whether such differences result from pre-existing biological traits, lengthy musical training, or an interaction of the two factors, or if comparable changes can be found in children undergoing music training. As part of an ongoing longitudinal study, we investigated the effects of music training on the developmental trajectory of children’s brain structure, over two years, beginning at age 6. We compared these children with children of the same socio-economic background but either involved in sports training or not involved in any systematic after school training. We established at the onset that there were no pre-existing structural differences among the groups. Two years later we observed that children in the music group showed (1) a different rate of cortical thickness maturation between the right and left posterior superior temporal gyrus, and (2) higher fractional anisotropy in the corpus callosum, specifically in the crossing pathways connecting superior frontal, sensory, and motor segments. We conclude that music training induces macro and microstructural brain changes in school-age children, and that those changes are not attributable to pre-existing biological traits.

Hela artikeln kan läsas här (kräver inloggning).

Relaterade nyheter

  • NIH utdelar 20 miljoner dollar under fem år för att förena musikterapi och neurovetenskap
  • Intervju med de tre forskarna bakom ”Den kulturella hjärnan” i Pedagogiska Magasinet
  • Genetik bortom arv och miljö – en intervju med Yulia Kovas

Centrum för Kultur, Kognition & Hälsa i samarbete med