Kultur och utbildning

En sammanfattning av de senaste forskningen inom området kultur och utbildning

 

Senaste publikationer inom kultur och utbildning

Fine motor control improves in older adults after one year of piano lessons: Analysis of individual development and its coupling with cognition and brain structure. Worschech F, James CE, Jünemann K, Sinke C, Krüger THC, Scholz DS, Kliegel M, Marie D, Altenmüller E. Eur J Neurosci. 2023 May 4. doi: 10.1111/ejn.16031. Online ahead of print. PMID: 37143214

Perceptions of intelligence & sentience shape children’s interactions with robot reading companions.
Caruana N, Moffat R, Miguel-Blanco A, Cross ES. Sci Rep. 2023 May 5;13(1):7341. doi: 10.1038/s41598-023-32104-7. PMID: 37147422 Free PMC article.

A dual-process model for cognitive training.
Ericson J, Klingberg T. NPJ Sci Learn. 2023 May 6;8(1):12. doi: 10.1038/s41539-023-00161-2. PMID: 37149680 Free PMC article.

Rhythm in the premature neonate brain: Very early processing of auditory beat and meter.
Edalati M, Wallois F, Safaie J, Ghostine G, Kongolo G, Trainor LJ, Moghimi S. J Neurosci. 2023 Mar 13:JN-RM-1100-22. doi: 10.1523/JNEUROSCI.1100-22.2023. Online ahead of print. PMID: 36914264

Alla publikationer läs här

Nyheter inom Kultur och utbildning

Hur hjärnan bearbetar melodier

Forskare har låst upp hur hjärnan bearbetar melodier, skapar en detaljerad karta över aktiviteten i hörselbarken. Deras studie avslöjar att hjärnan engagerar sig i dubbla uppgifter när den hör musik: spårar tonhöjd med neuroner som används för tal och förutser kommande toner med musikspecifika neuroner. Detta genombrott förtydligar den långvariga mysteriet …

Dr. Immordino-Yang: Hur känslor och sociala faktorer påverkar lärandet

Mary Helen Immordino-Yang, EdD är professor i utbildning, psykologi och neurovetenskap vid University of Southern California och chef för Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education. Hon har bedrivit banbrytande forskning om känslor, självmedvetenhet och sociala interaktioner samt hur dessa påverkar hur vi lär oss och förändras genom hela …

Ny bok ”Every Brain Needs Music, The Neuroscience of Making and Listening to Music”

I en ny bok med titeln "Every Brain Needs Music, The Neuroscience of Making and Listening to Music" utforskar professor Larry Sherman varför vi alla behöver musik för vårt mentala välbefinnande och hur det till och med kan hjälpa oss senare i livet. Sherman är professor i neurovetenskap vid Oregon …

En undersökning om hur kreativitet och kultur påverkar hjärnan

En undersökning om hur kreativitet och kultur påverkar hjärnan, beställd av Arts Council i Storbritannien Rapporten ger omfattande bevis för att: Att engagera sig i kreativitet och kultur är kopplat till positivt välbefinnande, känsla av samhörighet och motivation hos människor i olika åldrar och platser. Mentalt välbefinnande hos människor i högt …

Intervju med Assal Habibi om lärande och musik

Denna månad har Gunnar Bjursell intervjuat Assal Habibi av Brain & Creativity Institute, University of Southern California. Assal och Gunnar diskuterar lärande och musik samt påverkan på barnens utveckling Intervjun med engelska subtitlar

Varför ska man lära sig musik? Det kan vara bra för hjärnan

Varför ska man lära sig musik? En lättläst artikel om musikens fördelar för hjärnans olika funktioner finns i tidningen Frontiers denna månad läs hela artikeln på englelska här

Ny studie om de individuella skillnaderna i estetiska upplevelser

Estetiska upplevelser verkar vara såväl regelbundna som starkt personliga. Å ena sidan finns det kraftiga regelbundenheter i hur vi upplever något som attraktiv kontra oattraktiv och samtidigt finns det stora skillnader i personlig smak som varierar mycket från person till person. Vad som upplevs som vackert av en person kan …

Icke-musiker sökes till en pilotstudie på pianoträning

Vi söker vuxna personer som vill hjälpa oss att utveckla en metod för att studera färdighetsinlärning med hjälp av pianoträning. För att kunna delta i studien krävs att man inte spelat ett instrument i mer än 2 år, och inte i vuxen ålder, och aldrig ett klaverinstrument (t.e.x piano/orgel). Mer information …

Konstarter i pedagogiken – rhythm4inclusion konferens augusti den 16-17

Vi vill önska er alla varmt välkomna till konferensen Konstarter i pedagogiken – rhythm4inclusion som tar sin plats i hjärtat av Hälsingland under några sensommardagar. Konferensen kommer att bjuda på föredrag, praktiska workshops, seminarier och olika kulturupplevelser. Vi som arrangörer vill skapa en mötesplats där du som lärare eller kulturaktör …

Isabelle Peretz: How music sculpts our brain

En av världens mest framstående forskare på musik och hjärnan, prof. Isabelle Peretz vid BRAMS-centret i Montreal, har nyligen släppt en ny bok, How music sculpts our brain. Boken är en entusiastisk och personlig sammanfattning av de viktigaste insikterna från mer än 30 år av forskning på den musicerande hjärnan. …

Musikalisk uppförandepraxis – tvång eller frihet? en ny bok av Clas Pehrsson

Professor Clas Pehrsson, blockflöjtist, ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien och något av en legend inom tidig musik i Sverige, ger i dagarna ut en ny bok Musikalisk uppförandepraxis – tvång eller frihet?. Given läsning för alla som har en passion för tidig musik, men kapitel om exempelvis notation och improvisation …

En ny studie: Kulturella aktiviteter och psykologiskt välbefinnande under covid-19-pandemin

I detta projekt vill vi kartlägga hur människors engagemang i kultur och fritidsaktiviteter förändrats under covid-19-pandemin. Vi vill också undersöka vilken betydelse detta engagemang har för psykologiskt välbefinnande under pandemin. Projektet är en anonym undersökning som genomförs online. Alla vuxna personer är välkomna att delta. Forskningshuvudman för projektet är Karolinska …

Eric Kandel och Jeff Koons: samtal om vetenskap och konst 30 maj 2019

Till minne av Georg Klein, ledande cancerforskare och förkämpe för att stärka banden mellan kultur och vetenskap, bjuder Judisk kultur i Sverige tillsammans med Karolinska Institutet och George and Eva Klein Foundation på ett samtal om vetenskap och konst tillsammans med Nobelpristagaren Eric Kandel och konstnären Jeff Koons. Torsdag 30 maj …

Neuroscience har mycket att säga om lärande!

Forskningen om nervsystemet har mycket att säga om utbildning och lärande, menade professorn vid Karolinska Institutet Torkel Klingberg, när han pratade på Vetenskapsfestivalen i Göteborg i april 2012. Han berättade där om sina egna studier av skolbarn i Nynäshamn, där han undersökt arbetsminnet, dvs förmågan att hålla olika informationsbitar aktuella under …